5 vinkkiä yrttien sisäkasvatukseen

Yrttien kasvatus keittiöpuutarhassa on nopeata ja helppoa. Voit jatkaa kaupan yrttien kasvatusta, jolloin pääset heti korjaamaan satoa, tai aloittaa siemenestä. Näiden niksien avulla saat maukasta satoa kuukausien, jopa vuosien ajan.

Kaikki yritit sopivat hyvin kasvatettaviksi keittiöpuutarhoissa. Yrttejä voi kasvattaa joko aloittamalla siemenestä tai jatkokasvattaa kaupasta ostettuja yrttejä. Hoito-ohjeet ovat samat.

Kaupan yritit
Voit ostaa ruokakaupassa tai puutarhaliikkeessä myytäviä yrttejä ruukussa ja laittaa ne suoraan keittiöpuutarhaan. Mikäli kasvissa on kuihtuneita tai katkenneita oksia, poista ne ennen kuin laitat yrtin keittiöpuutarhaan. Esikasvatetut yritit antavat satoa kuukausien, jopa vuosien ajan,

Siemenkapselit
Tregrenin siemenkapselit ovat oivallinen tapa kasvattaa yrttejä. Siemenkapselit säilyvät pari kolme vuotta hyvin, joten voit laittaa ne kasvamaan silloin kun tarvitset kyseistä yrttiä. Liota kapseli ensin astiassa jossa on vettä noin 5 minuutin ajan, jotta se turpoaa kokoonsa. Aseta tämän jälkeen siemenpaperi siemenkapselin päälle. Kaada varovasti vettä siemenpaperin päälle niin että se kastuu kauttaaltaan ja kiinnittyy itse kapseliin. Siirrä se sen jälkeen keittiöpuutarhaan. Siemenkapselissa on aloitusravinteet joten älä lisää ravinteita veteen ensimmäisen neljän viikon aikana. Muista vaihtaa vesi joka toinen viikko ensimmäisen neljän viikon aikana, jotta levää ei pääse muodostumaan. Neljän viikon jälkeen lisää ravinteet. Tältä videolta löydät lisä tietoa: https://youtu.be/hutH_vqH-Oo

Kasvatusohjelmat
Smart Gardener -sovelluksesta löydät kaikki tarvitsemasi kasvatusohjelmat eri yrteille. Jos kasvatat vain yhtä yrttiä, valitse kasvatusohjelma tälle yrtille. Mikäli kasvatat eri yrttejä valitse Herbs- ohjelma ja jos kasvatat sekä yrttejä ja salaatteja valitse Lettuce-ohjelma.

Kasvattaessasi yrttejä siemenestä valitse oikea kasvatusohjelma ja tämän jälkeen valitse Growing from seeds kasvuvaihe. Valo on aluksi seitsemän päivää pois päältä, jonka jälkeen se menee päälle automaattisesti. Yrtti- ja salaatti-ohjelmissa valo on päällä 24/7 jotta kasvu olisi mahdollisimman tehokasta. Tältä videolta löydät lisä tietoa: https://youtu.be/wN85kigF7FQ

Sadon korjuu
Oikein korjattu sato edistää kasvin uudistamista ja antaa näin suuremman sadon. Suurin osa yrteistä kasvattaa lehtensä pareittain. Näiden yrttien sato korjataan niin että kolmannen tai neljännen lehti parin yläpuolelta leikataan latva.


Latvomalla kasvi kasvattaa lehtiparin tyvestä kaksi uutta vartta. Näin kasvi tuuhentuu ja tuottaa enemmän satoa (Kuva 2). Sadonkorjuu yrteistä jotka eivät kasvata lehtipareja tehdään katkaisemalla suurimat oksat, jotta pienemmät saavat enemmän tilaa ja kasvuvoimaa.


Yrttien hoito lyhyesti:

  1. Poista kuolleet tai katkenneet oksat/lehdet esikasvatetusta yrteistä ja laita yrtti ruukkuineen keittiöpuutarhaan.
  2. Valitse oikea ohjelma Smart Gardener sovelluksessa.
  3. Lannoita ja kastele säännöllisesti sovelluksen muistutusten mukaan.
  4. Korjaa satoa latvomalla.
  5. Nauti sadosta.

Kerro kaverillesikin

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Order and delivery terms

Order

You can shop in the Shop.tregren.com online store if you are at least 18 years old and a consumer living in Finland or another European country. The order does not require registration.

tariff

The price of the product is the price in euros, which is shown in connection with the product information. The price includes VAT 21%. We reserve the right to price changes. In countries outside the EU, the price at Checkout after placing the order is displayed without VAT. For orders outside the EU, the customer pays VAT and customs duties directly to the forwarder when receiving the order.

Payment methods

The products and their delivery costs are paid when ordering. You can pay in the online bank with the following payment methods: Visa, MasterCard and Visa Electron cards. Ordering and payment take place safely in an SSL-protected connection.

Delivery methods and delivery costs

Delivery time

You will receive the package about a week after receiving your order. If the delivery of the product is delayed for some reason, we will try to inform you as soon as possible.

The delivery time is 5-7 days for now.

In July and around Christmas, our delivery time is 14 days.

Delivery to European countries 9.9 euros for orders under 109.90 euros.

Delivery will be delivered to you at DPD.

The right to return and exchange products

All our products have a 14-day exchange and return right in accordance with the Finnish Consumer Protection Act. The product must be unused and in the original sales packaging. Always contact our customer service at info@tregren.com first before sending your order back to us.

Return address:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

We will refund the price in accordance with the Consumer Protection Act. Returns will be returned to the credit card. When you exchange products, we will refund the total amount of your order. We will refund the extra money if the amount of the refund is greater than the number of new products you ordered. We refund Returns no later than 30 days after the return. We always ask you to contact us by email at info@tregren.com before returns.

Wrong or defective product

If you have received the wrong product or the product is defective or damaged, please contact our customer service immediately either by emailing info@tregren.com.

Canceling the order

If you want to cancel your order and the delivery has not yet been sent, you can cancel the order by contacting our customer service. If the delivery has already been sent, you must proceed as described in the return instructions.

Description of the customer register

Registrar:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

Register name:

Artilux NMF ,UAB customer register

Person responsible for the register:

The register is used for customer relations, invoicing and communication between customers and Tregren / Artilux NMF.

Registration information:

Contact information; name, address, e-mail, telephone

Customer's Order History

Disclosure o f information:

Information is not disclosed to third parties.


Payment Service Provider

Paytrail Plc acts as a collecting payment service provider and is an authorized payment institution. Paytrail Plc will be shown as the recipient on your bank or credit card statement. Paytrail Plc will forward the payment to the merchant. For complaints, please contact the website the payment was made to.

Paytrail Plc
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Phone: +358 207 181 830
Business ID 2122839-7https://www.paytrail.com/en/consumer/information-about-paying