6 vinkkiä tomaattien kasvattamiseksi kotona

Tomaattia on helppo kasvattaa keittiöpuutarhassa. Muutamien pienten niksien avulla saat maukasta satoa kuukausien ajan.

On olemassa amppeli-, pensas- ja runkotomaatteja. Suurin sato saadaan runkotomaateista, nämä ovat kuitenkin liian suuria keittiöpuutarhassa kasvatettaviksi, siksi suosittelemme amppeli- tai pensastomaatteja.

Tomaatin jokaiseen lehtihankaan kasvaa ylimääräinen verso eli varas. Se poistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Näin kasvi ei kuluta turhaa energiaa. Parhaiten varkaan saa poistettua sormin taittamalla.

Emme suosittele varkaiden leikkaamiseen saksien käyttöä. Silloin kasvustoon jää aina tappi, johon iskeytyy helposti harmaahome.

Amppelitomaatit ja pensastomaatit jäävät suhteellisen mataliksi eikä niistä tarvitse poistaa kaikkia varkaita. On kuitenkin hyvä poistaa noin joka toinen varas, jotta kasvi tuottaa enemmän tomaatteja.

Tomaatin tyvelle voi kasvaa versoja. Nekin poistetaan sormin taittamalla. Samalla tavalla kuin varkaat, myös tyviversot kuluttavat taimen voimia, joten osa kannattaa poistaa.

Tomaatin alalehtien poistaminen nopeuttaa hedelmien kypsymistä. Lehtiä poistetaan vähitellen, vain 1–2 lehteä kerralla etenkin jos ne kellastuvat. Lehtiä voi poistaa kypsymässä olevaan terttuun asti, muttei koskaan sen yläpuolelta. Myös lehdet kannattaa poistaa käsin taittamalla ilman saksia.

Mikäli tomaatti kasvaa liian suureksi niin se kannattaa latvoa, näin raakileet kypsyvät nopeammin, kun energiaa ei kulu latvan kasvattamiseen.

Latvottaessa ylimmän kukkatertun yläpuolelle jätetään kaksi lehteä, joiden yläpuolelta taimi katkaistaan. Latvan katkaisemisen jälkeen varkaita alkaa muodostua kiihtyvällä tahdilla. Ne kannattaa poistaa säännöllisesti.

Tomaatin hoito lyhyesti:

  1. Käytä tomaatti-ohjelmaa Smart Gardener -sovelluksessa.
  2. Lannoita säännöllisesti sovelluksen muistutusten mukaan.
  3. Poista tomaatista sivuversot eli varkaat.
  4. Poista alalehtiä kypsyvään terttuun asti.
  5. Katkaise latva mikäli tomaatti kasvaa liian isoksi.
  6. Ravistele tainta varovasti säännöllisesti, jotta kukat pölyttyvät

Kerro kaverillesikin

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Order and delivery terms

Order

You can shop in the Shop.tregren.com online store if you are at least 18 years old and a consumer living in Finland or another European country. The order does not require registration.

tariff

The price of the product is the price in euros, which is shown in connection with the product information. The price includes VAT 21%. We reserve the right to price changes. In countries outside the EU, the price at Checkout after placing the order is displayed without VAT. For orders outside the EU, the customer pays VAT and customs duties directly to the forwarder when receiving the order.

Payment methods

The products and their delivery costs are paid when ordering. You can pay in the online bank with the following payment methods: Visa, MasterCard and Visa Electron cards. Ordering and payment take place safely in an SSL-protected connection.

Delivery methods and delivery costs

Delivery time

You will receive the package about a week after receiving your order. If the delivery of the product is delayed for some reason, we will try to inform you as soon as possible.

The delivery time is 5-7 days for now.

In July and around Christmas, our delivery time is 14 days.

Delivery to European countries 9.9 euros for orders under 109.90 euros.

Delivery will be delivered to you at DPD.

The right to return and exchange products

All our products have a 14-day exchange and return right in accordance with the Finnish Consumer Protection Act. The product must be unused and in the original sales packaging. Always contact our customer service at info@tregren.com first before sending your order back to us.

Return address:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

We will refund the price in accordance with the Consumer Protection Act. Returns will be returned to the credit card. When you exchange products, we will refund the total amount of your order. We will refund the extra money if the amount of the refund is greater than the number of new products you ordered. We refund Returns no later than 30 days after the return. We always ask you to contact us by email at info@tregren.com before returns.

Wrong or defective product

If you have received the wrong product or the product is defective or damaged, please contact our customer service immediately either by emailing info@tregren.com.

Canceling the order

If you want to cancel your order and the delivery has not yet been sent, you can cancel the order by contacting our customer service. If the delivery has already been sent, you must proceed as described in the return instructions.

Description of the customer register

Registrar:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

Register name:

Artilux NMF ,UAB customer register

Person responsible for the register:

The register is used for customer relations, invoicing and communication between customers and Tregren / Artilux NMF.

Registration information:

Contact information; name, address, e-mail, telephone

Customer's Order History

Disclosure o f information:

Information is not disclosed to third parties.


Payment Service Provider

Paytrail Plc acts as a collecting payment service provider and is an authorized payment institution. Paytrail Plc will be shown as the recipient on your bank or credit card statement. Paytrail Plc will forward the payment to the merchant. For complaints, please contact the website the payment was made to.

Paytrail Plc
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Phone: +358 207 181 830
Business ID 2122839-7https://www.paytrail.com/en/consumer/information-about-paying