Siemenkapselit

Miten siemenkapseli toimii?

Siemenkapseli saavuttaa täyden muotonsa, kun sen upottaa veteen 5-10 minuutin ajaksi. Tämän jälkeen paina siemenpaperi siemenkapselin päälle niin, että se on perusteellisesti märkä ja tarttuu kapseliin.

Miten aloitan viljelyn?

Aloita viljely laittamalla siemenkapselit siemenpapereineen keittiöpuutarhaan, tai ostamalla kaupasta esikasvatetut yrtit ja salaatit ja laita ne keittiöpuutarhaan. Tregrenin keittiöpuutarhoissa voi kasvattaa yhtä aikaa kaupan esikasvatettuja yrttejä sekä siemenestä idätettäviä yrittejä.

Kauanko kestää kunnes siemenet itävät?

Itäminen kestää kahdesta (rucola) seitsemään (minttu) päivään, riippuen kasvista. Chileillä ja mansikalla itäminen saattaa kestää kauemminkin. Muista idättää siemenet pimeässä; Herbiessä ja Geniessä irrota valojohto, T-sarjassa peitä kasvutaso, tai valitse appissa idätys siemenistä, jolloin valo sammuu 7 vuorokauden ajaksi.

Kauan kestää kunnes satoa voi korjata?

Neljästä (rucola, basilika) kahdeksaan (minttu, niittysuolaheinä) viikkoon riippuen kasvista.

Milloin kasviravinnetta pitäisi lisätä?

Lisää kasvuravinne heti kun ensimmäiset siemenet itävät, tai jos käytät vain kaupan yrttejä, heti kun lisäät ne keittiöpuutarhaan.

Milloin valo kuuluu laittaa päälle?

Laita valo päälle kun ensimmäiset siemenet itävät. Mikäli keittiöpuutarhassa on yhtä aikaa itämässä uusia yrttejä tai muita kasveja sekä kaupan tai itse esikasvatettuja yrttejä, pidä valo päällä, mutta peitä itämässä olevat siemenet.

Itävätkö kaikki siemenet?

Kaikki siemenet eivät idä. Siementen itävyys on 80 – 95% lajikkeesta riippuen. Tästä syystä siemenpapereissa on useampia siemeniä, jotta niistä tarpeeksi moni itää kunnon satoa varten.

Kauanko siemenkapseli toimii?

Kasvit voivat kasvaa siemenkapselissa vuosia.

Kauan käyttämätön siemenkapseli on käyttökelpoinen?

Käyttämätön siemenkapseli on käyttökelpoinen monia vuosia, mutta mahdollisesti mukana tulleilla siemenillä on pakkaukseen merkitty parasta ennen päivä, jonka jälkeen itämis-% heikkenee.

Voinko istuttaa siemenkapselin puutarhaan?

Siemenkapselit voi hyvin halutessaan istuttaa puutarhaan.

Mistä siemenkapseli on tehty?

Siemenkapselit on tehty turpeesta, uudemmat kookoskuidusta.

Kasvatus siemenistä – esimerkkinä tomaatin esikasvatus

Sopiva aika viljellä tomaatin siemenet on huhtikuun puoliväli, jolloin taimet ovat sitten riittävän isoja varsinaiseen kesäkuun toisella viikolla tapahtuvaan istuttamiseen.

Käyttäessäsi Tregrenin kasvualustaa, ota kasvualusta pois pakkauksesta ja leikkaa kuutiot viivojen mukaan ja edelleen kahtia kulmasta kulmaan. Tee kuhunkin kolmioon kaksi noin 1,5cm syvää reikää esim. pienellä tikulla tai vastaavalla. Rekien pohjalle laitetaan siemen.

Tämän jälkeen aseta kasvualustat keittiöpuutarhaan, jossa ne imevät vettä ja pysyvät hyvin kosteina luoden siemenille hyvät itämisolosuhteet. Jos käytössäsi on T-series keittiöpuutarha, ota viimeistään nyt sovellus käyttöön, ja valitse ohjelma tomaateille, kasvatus siemenistä.

Pidä keittiöpuutarhan kasvutason päällä pahvi tms., kunnes siemenet ovat kunnolla itäneet (ensimmäiset sirkkalehdet ovat ilmestyneet), koska useimmat siemenet itävät paremmin pimeässä. Lisää vasta tässä vaiheessa ravinteet veteen (yksi pussi, T12 keittiöpuutarhaan 2 pussia) sekä laita valo päälle, T-series keittiöpuutarhassa vaihda sovelluksesta kasvatus pistokkaista.

Jos käytössäsi on Herbie, ei taimien kasvatuksessa tarvita kansiosia.

HUOM: Tomaatit kuten monet kukkivat kasvit tarvitsevat ’vuorokausirytmin’, jotta ne eivät stressaannu. SAMMUTA kasvivalo yöksi koko taimien kasvatuksen ajaksi; T-series puutarhoissa sovellus tekee tämän automaattisesti, kun ohjelma on valittu tomaateille. 

Kun taimet ovat kunnolla aloittaneet kasvunsa, poista kustakin kasvatusalustakolmiosta huonompikuntoinen taimi.

Vaihda vesi 2-3 viikon välein ja lisää samalla uusi ravinnepussi. Muista lisätä vettä tarvittaessa myös vedenvaihdon välillä; T-series puutarhassa sovellus muistuttaa tästä. 

Kun taimet ovat 20 – 30 cm korkeita, siirrä ne varsinaiseen kasvupaikkaan kasvatusalustan kanssa.

Voinko laittaa kaupan yrtti- ja salaattiruukut keittiöpuutarhaan?

Kyllä, kaikki Tregrenin keittiöpuutarhat on valmistettu sitä silmällä pitäen, että siemenkapseliemme lisäksi myös ja varsinkin kaupan valmiit yrtti- ja salaattiruukut voidaan säilyttää pidempään käyttökuntoisina keittiöpuutarhoissamme; jopa kuukausia.

Kaupan ruukut kannattaa kuitenkin huuhdella hyvin juoksevan viileän veden alla ylösalaisin ja tarkistaa pois huonokuntoiset lehdet ennen keittiöpuutarhaan siirtämistä. Ruukkua ei tule poistaa, mutta muovipakkaus kylläkin. Poikkeuksena esim. tilli, jonka pitkät hontelot varret katkeavat helposti, ja kasvi kuolee parissa päivässä jos muovisuojan poistaa sen ympäriltä. Muista tällöin varmistaa, että vesi pääsee ruukkuun eli leikkaa pussin alaosa tarvittaessa pois.

Voit laittaa keittiöpuutarhaan myös salaattiruukut, kun olet käyttänyt niistä valtaosan; ne alkavat tuottaa lisää salaattia parissa päivässä. Jopa juureton, ruukuton salaatti on mahdollista saada kasvamaan, kun leikkaat tyngästä ruskean ns. kuoren pois. Tällöin kasvuun lähtö on hitaampaa, mutta muutamassa viikossa salaatti alkaa tällöinkin tuottaa uutta satoa. 

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Order and delivery terms

Order

You can shop in the Shop.tregren.com online store if you are at least 18 years old and a consumer living in Finland or another European country. The order does not require registration.

tariff

The price of the product is the price in euros, which is shown in connection with the product information. The price includes VAT 21%. We reserve the right to price changes. In countries outside the EU, the price at Checkout after placing the order is displayed without VAT. For orders outside the EU, the customer pays VAT and customs duties directly to the forwarder when receiving the order.

Payment methods

The products and their delivery costs are paid when ordering. You can pay in the online bank with the following payment methods: Visa, MasterCard and Visa Electron cards. Ordering and payment take place safely in an SSL-protected connection.

Delivery methods and delivery costs

Delivery time

You will receive the package about a week after receiving your order. If the delivery of the product is delayed for some reason, we will try to inform you as soon as possible.

The delivery time is 5-7 days for now.

In July and around Christmas, our delivery time is 14 days.

Delivery to European countries 9.9 euros for orders under 109.90 euros.

Delivery will be delivered to you at DPD.

The right to return and exchange products

All our products have a 14-day exchange and return right in accordance with the Finnish Consumer Protection Act. The product must be unused and in the original sales packaging. Always contact our customer service at info@tregren.com first before sending your order back to us.

Return address:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

We will refund the price in accordance with the Consumer Protection Act. Returns will be returned to the credit card. When you exchange products, we will refund the total amount of your order. We will refund the extra money if the amount of the refund is greater than the number of new products you ordered. We refund Returns no later than 30 days after the return. We always ask you to contact us by email at info@tregren.com before returns.

Wrong or defective product

If you have received the wrong product or the product is defective or damaged, please contact our customer service immediately either by emailing info@tregren.com.

Canceling the order

If you want to cancel your order and the delivery has not yet been sent, you can cancel the order by contacting our customer service. If the delivery has already been sent, you must proceed as described in the return instructions.

Description of the customer register

Registrar:

UAB Artilux NMF

Tilžės g. 227A

76200 Šiauliai, Lithuania

Register name:

Artilux NMF ,UAB customer register

Person responsible for the register:

The register is used for customer relations, invoicing and communication between customers and Tregren / Artilux NMF.

Registration information:

Contact information; name, address, e-mail, telephone

Customer's Order History

Disclosure o f information:

Information is not disclosed to third parties.


Payment Service Provider

Paytrail Plc acts as a collecting payment service provider and is an authorized payment institution. Paytrail Plc will be shown as the recipient on your bank or credit card statement. Paytrail Plc will forward the payment to the merchant. For complaints, please contact the website the payment was made to.

Paytrail Plc
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Phone: +358 207 181 830
Business ID 2122839-7https://www.paytrail.com/en/consumer/information-about-paying